Κάθε κοινωνία έχει τις συνήθειες, τα πρότυπα, τους «ήρωές» της, τα αγαπημένα της φαγητά, τα λατρεμένα της στέκια στην πόλη, με δυο λόγια τις δικές της αξίες.
Ανά περιόδους έχουμε παρατηρήσει ριζικές αλλαγές όσον αφορά όλα τα παραπάνω.
Υπάρχουν όμως και κάποιες σταθερές αξίες, οι οποίες μένουν αναλλοίωτες στο πέρασμα του χρόνου.
Ας δούμε μερικές από αυτές που παραμένουν ίδιες ή σχεδόν ίδιες τα τελευταία 20 χρόνια:
Θηλυκότητα
Δε θα μπορούσαμε να μην ξεκινήσουμε από τη γυναίκα! Όσο και να αλλάζουν τα πρότυπα ομορφιάς από τη μία δεκαετία στην άλλη, υπάρχουν κάποια κλασσικά στοιχεία, που παραμένουν πάντα τάση και εκτοξεύουν τη θηλυκότητα και την αυτοπεποίθηση της γυναίκας στα ύψη.
Μιλάμε φυσικά για τις γόβες, που αν και πολλοί τους έχουν εναντιωθεί υποστηρίζοντας ότι δημιουργούν προβλήματα στο σώμα, παραμένουν πόθος των περισσότερων, αν όχι όλων, των γυναικών από τη πολύ νεαρή τους ηλικία.
Μία επίσης all time classic συνήθεια, είναι το κόκκινο κραγιόν, ένα στοιχείο που όσο και να περνάνε τα χρόνια και να αλλάζει η μόδα, παραμένει πάντα hot. Παρά την κλασικότητα αυτών των στοιχείων, αγαπάμε τη θηλυκότητα σε κάθε έκβαση της.
Τηλεόραση
Κάνοντας ένα flashback στις παλιές αγαπημένες σειρές και εκπομπές της τηλεόρασης, παρατηρούμε ότι πέρα από το ότι πολλές είναι ακριβώς όπως ήταν είκοσι χρόνια πριν (είτε συνεχίζονται είτε αναπαράγονται σε επανάληψη), η ανάγκη των τηλεθεατών να παρακολουθήσουν κάτι διασκεδαστικό, ξέγνοιαστο αλλά και ταυτόχρονα ποιοτικό, παραμένει η ίδια.
Μια εξίσου διαχρονική τάση, θα λέγαμε, πως είναι αυτή της «ταύτισης» του κοινού με τους πρωταγωνιστές μιας σειράς, μιας εκπομπής ή ενός reality. Πόσες φορές έχουμε παρατηρήσει να «κερδίζουν» στον πίνακα της τηλεθέασης το έπαθλο ενός talent show ή και πολλούς followers (για να μιλήσουμε και με σημερινά δεδομένα) τα λεγόμενα «λαϊκά παιδιά» που παρουσιάζονται απλοί, κατανοητοί και προσιτοί, καταφέρνοντας έτσι να κερδίσουν τη συμπάθεια του κόσμου αλλά και μία θέση στα Ελληνικά media (Γιώργος Τσάκας – Big Brother 2001, Ντάνος – Survivor 2017).
Έχει επίσης αποδειχτεί πως το νάζι, το μπρίο και η τσαχπινιά, είναι στοιχεία που ο κόσμος λατρεύει να βλέπει στα πρόσωπα της τηλεόρασης και ειδικά, όταν τα χαρακτηριστικά αυτά είναι αυθεντικά, μπορούν ακόμα και να «θεοποιήσουν» τους κατόχους τους. Δύο πολύ χαρακτηριστικά παραδείγματα, είναι η Ρούλα Κορομηλά και η Ελένη Μενεγάκη.
Διαχρονική έχει μείνει και η προτίμηση των ανθρώπων στις έξυπνες ατάκες, τη σπιρτάδα και τους έξυπνους χαρακτήρες των τηλεοπτικών σειρών. Δεν είναι τυχαίο πως αν συγκρίνουμε τις επιτυχημένες σειρές των δύο προηγουμένων δεκαετιών με τις σημερινές, θα εντοπίσουμε σε όλες αυτά τα χαρακτηριστικά.
Τρανή απόδειξη, αποτελούν σειρές όπως το «Λόγω Τιμής», το οποίο λόγω της μεγάλης του εμπορικής επιτυχίας, επανήλθε στις οθόνες στον ΣΚΑΙ, το «Κωνσταντίνου και Ελένης» που ακόμα και σήμερα προβάλλεται κάθε μεσημέρι σταθερά, αλλά και αρκετές πιο πρόσφατες σειρές, που κατάφεραν να σημειώσουν μεγάλη επιτυχία, όπως το «Παρά πέντε», το «Μην Αρχίζεις τη μουρμούρα», οι “Άγριες Μέλισσες” κλτ.
Αντρικές συνήθειες
Αν και πολλά έχουν αλλάξει μέσα στα χρόνια σχετικά με το παραδοσιακό αντρικό πρότυπο, μερικές συνήθειες φαίνεται να μένουν σταθερά αγαπημένες για ένα μεγάλο ποσοστό ανδρών διαχρονικά ακόμα και σήμερα.
Οι μηχανές, είναι αδιαμφισβήτητα ένας διακαής πόθος πολλών αγοριών από την παιδική τους ηλικία, έχοντας το όνειρο να «καβαλήσουν» το πρώτο τους μηχανάκι στα 16 και να καταλήξουν σε κάτι πολύ μεγαλύτερο στο μέλλον, κάτι που σίγουρα αποτελεί μία από τις ίσως μεγαλύτερες ανησυχίες των περισσότερων μαμάδων.
Το ποδόσφαιρο και γενικά τα σπορ, έχουν προσελκύσει και τις γυναίκες σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό από ότι στο παρελθόν, παρόλα αυτά ως ποσοστό οι άντρες ποδοσφαιρόφιλοι είναι και σαφώς περισσότεροι. Το παιδικό τους ίνδαλμα στο παρελθόν ήταν ο Maradona, τώρα ο Cristiano Ronaldo. Η εικόνα του ποδοσφαιριστή παραμένει σταθερά ιδανική για πολλά αγόρια ακόμα και σήμερα.
Πολλά πράγματα λοιπόν μπορούν να χαρακτηριστούν «σταθερή αξία», καθώς 20 χρόνια μετά παραμένουν το ίδιο ελκυστικά για τη μεγαλύτερη μερίδα του συνόλου.
Δε θα μπορούσαμε να παραλείψουμε από τη λίστα με τις διαχρονικές μας συνήθειες, φαγητά όπως το σουβλάκι, ο μουσακάς, τα μακαρόνια, αναψυκτικά όπως η Coca – Cola, αγαπημένοι δρόμοι και στέκια στην Αθήνα, χαλάρωση με μία μπύρα, μουσική (είτε αυτή είναι από CD είτε από το Spotify), τα μπουζούκια, τα clubs αλλά και πολλές κοινωνικές συνήθειες όπως οι γάμοι, που βέβαια πλέον έχουν λάβει περισσότερες μορφές.
Είναι σίγουρο ότι όλες αυτές οι αξίες θα συνεχίσουν να μας χαρίζουν διασκέδαση, γέλιο και χαλάρωση και για τα επόμενα 20 χρόνια, όσο όμως εμείς θα ανυπομονούμε να γνωρίσουμε ό,τι καινούριο έρχεται.